Innovació disruptiva entre corporacions i startups: els exemples de Gomà-Camps i la Família Torres

startups

Innovació disruptiva entre corporacions i startups: els exemples de Gomà-Camps i la Família Torres

Les corporacions viuen de primera mà la pressió per incorporar la innovació més radical. Les startups son una font d’oportunitats per ser disruptius en el nostre mercat; així ho han fet les empreses catalanes Gomà-Camps i Família Torres per col·laborar-hi.

“No n’hi ha prou amb la innovació interna”, diu Maties Gomà-Camps, CEO de Gomà-Camps, empresa paperera ubicada a La Riba (Tarragona) amb més de 250 anys d’història. “Nosaltres vam començar a treballar la innovació disruptiva a través d’ACCIÓ, i ara confiem en startups per fer coses que sols no faríem”, afirma el directiu durant l’obertura de la sessió Startups Connection: Innovació disruptiva a les corporacions, celebrada a la Facultat d’Economia i Empresa de la URV a Reus.

Marc Milian, consultor de HYPE Corporate Partners, explica que “les startups no es poden ignorar: si no hi col·laborem, hi haurà una altra empresa que sí que ho farà”. Milian recomana buscar acords de col·laboració amb startups, enlloc d’inversió: “El procés és més ràpid, i el pressupost pot ser més petit”.

I com poden les grans corporacions captar aquestes startups? El consultor proposa fer concursos d’idees, hackathons on es defineixen reptes concrets per solucionar, posar en marxa proves pilot, o activar una acceleradora amb programes de curta durada. “Les startups es poden trobar obrint convocatòries públiques, accedint a bases de dades que ja les tenen llistades, o acudint a esdeveniments relacionats amb emprenedoria”, afegeix el consultor.

El programa per a startups de Gomà-Camps

Mar Pàmies, responsable d’Administració General i de Corporate Venturing de Gomà-Camps, explica com l’empresa va posar en marxa el programa Gomà-Camps Paper Lab per a startups fa dos anys i mig. “Va sorgir d’un projecte de diversificació de negoci que va evolucionar cap a innovació disruptiva”, diu Pàmies, que afegeix que “l’objectiu del programa és que ens aporti agilitat en la cultura de l’organització, més coneixement i més velocitat per aplicar els canvis”.

Què ofereix Gomà-Camps Paper Lab a les startups? “La possibilitat de fer una prova pilot a les nostres instal·lacions, utilitzar la nostra xarxa de vendes, i, si el projecte evoluciona favorablement, ens plantegem d’entrar-hi en capital”, diu Pàmies.

La responsable de Gomà-Camps explica que anualment analitzen un centenar de startups, i s’han marcat com a objectiu col·laborar amb tres d’aquestes cada any. Al 2018, han tancat tres acords per iniciar projectes pilot: un per a la reducció del CO2, un altre per a la recuperació de calor residual i un tercer per a la implementació d’una eina de comunicació corporativa.

Aquest últim projecte s’ha fet en col·laboració amb la startup Ommnio, que ha desenvolupat un software corporatiu per comunicar-se amb els treballadors deskless (o sigui, els que no fan ús d’un ordinador per treballar) a través dels mòbils personals. “Gomà-Camps ens ha aportat un camp de proves immillorable”, diu la CEO de Ommnio, Anna Quintero. “Hem pogut tenir un laboratori real per testejar la nostra eina”, afirma.

Què ha après Gomà-Camps de l’experiència de col·laborar amb startups? “Que el suport del CEO i dels directius és bàsic”, diu Pàmies. “Innovar és arriscar, i és vital que la direcció s’ho cregui perquè el projecte funcioni”. Un altre consell és no perdre el focus: “No et saltis cap pas del mètode que t’has marcat. Pel camí es veuen coses molt interessants, però cal analitzar bé totes les startups en funció del que necessites”, explica.

I, per últim, han après a plantejar-se la col·laboració amb startups com una taca d’oli: “És un canvi cultural dins de l’organització. Hem començat un equip petit de l’empresa a fer-ho, i busquem incorporar a poc a poc aquells treballadors que brillen amb projectes nous”. A la llarga, diu, “cal aconseguir que tota l’organització hi cregui”.

El Corporate Venturing de la Família Torres

L’empresa vinícola de cinquena generació Família Torres, amb seu central al Penedès, ha posat en marxa un programa de Corporate Venturing focalitzat en reduir l’empremta mediambiental. Josep Batet, responsable del programa, explica que se centren en àrees concretes per a la cerca de projectes: “la captura de CO2, la millora del tractament de les aigües residuals, les energies renovables i la millora de la petjada de carboni”.

Quines formes de col·laboració han establert amb les startups? “Com a corporació podem fer tres coses: invertir-hi, posar en marxa una prova pilot, o fer un projecte de col·laboració”, diu Batet. “Cada cop veiem més que cal fer col·laboracions que no siguin molt estretes: fer una prova pilot, per exemple, és més manejable, mentre entrar en un accionariat té molt més risc”.

Un exemple de prova pilot és el que han fet amb Ynsect, una startup francesa que té un fertilitzant que redueix la petjada de carboni en la producció de raïm. Entre els projectes invertits, destaca la implantació de sensors a la soca de les vinyes per gestionar el reg de manera més eficient. Un projecte que han fet de la mà de Saturas, una startup israeliana.

Com busca els projectes la Família Torres? “ACCIÓ ens va engrescar en aquest projecte i promou missions empresarials  a diferents països on hem trobat col·laboracions interessants”, diu Batet. Un altra via son les acceleradores, com Ship2Be o IQS Next Tech, i les participacions en esdeveniments com el Corporates & Startups Innovation Challenge a la fira 4YFN, afegeix.